schimbari in turism

schimbari in turism

Cum se vor schimba turismul şi turistul după COVID 19?

Întrebarea e pe buzele tuturor celor implicaţi în industria turismului. Din punctul meu de vedere nimic nu va mai fi ca înainte, nici profilul clientului, nici serviciile oferite de către jucătorii din piaţă, nici chiar tarifele practicate.

Fiecare dintre părţi trebuie să se adaptaze cerinţelor şi ofertelor celorlați. Se vor adapta multe la noile vremuri postcovid, de la ora de check-in sau check –out, la modul de efectuare a curăţeniei în camera, până la noua tipologie a clienţilor şi tarifele adaptate la noile cerinţe din piață.

E clar că anul acesta, dacă nu şi în 2021 în prima sa parte, numărul grupurilor de turişti străini va fi în mare scădere. Cred într-o creştere a turiştilor români care vor dori, sau mai bine zis vor fi nevoiţi să călătorească prin ţară. Atenţie însă, cerinţele acestora, după ani întregi de vacanţe petrecute în locuri exclusiviste, vor fi foarte ridicate.

 

Turismul de business îl văd în scădere ca efect al îmbrățișării altor modalități de lucru, de acasă, prin videoconferinţele, cu utilizarea platformelor online etc.

Toate ramurile economiei vor simţi criza. Dacă ne amintim anii 2008-2010 unde s-a resimțit efectul de boomerang și în domeniul Horeca, putem să previzionăm un colaps, inclusiv în zona de închirieri de Săli pentru traininguri, evenimente corporate, nunți și botezuri etc.

Se anunță o creştere a trainingurilor sau a formării profesionale online, fără deplasări la sediile centrale sau conferinţe în centrul ţării.

Segmentul de evenimente private va fi şi el grav afectat. Normal că lumea nu se va opri în loc, că toate evenimentele care apar în timpul vieţii îşi vor urma cursul într-un fel sau altul. Întrebarea este, cum se va adapta hotelul la noile reguli?

Hotelul trebuie să se reinventeze, trebuie să găsească soluţii pertinente, fără costuri mari în principal, pentru o salvare in extremis din ghearele COVID-19.

Cum văd eu schimbarea?

 Revizuirea tuturor procedurilor şi adaptarea acestora noilor reguli de igiena şi distanţare socială.

Purtarea măştilor şi manuşilor va fi obligatorie pentru toţi angajaţii. Oferirea de măşti şi mănuşi în mod gratuit clientilor- de ce nu personalizate- vor face parte din kit-ul de primire. Panourile din plexiglas vor fi obligatorii la recepţie, bar sau în alte locuri unde clientul vine în contact direct cu angajatul.

Cameristele vor avea nevoie de mai mult timp pentru a dezinfecata şi a aerisi camerele – câteva lanțuri hoteliere de prestigiu au postat deja materiale video cu noul mod  de efectuare a  curățeniei în camere.

 

Noi modalităţi de cazare

 

Prevăd o creştere a cererilor pentru camera single occupancy. Distanţarea socială ne va obilga să nu mai împărțim camerele cu colegii sau colegele de serviciu.

Vom putea sta în aceeaşi cameră doar cu persoanele din familia noastră- soţ, soţie, copii.

 

Micul dejun mai multe intervale orare sau mai multe saloane.

 

Va apărea reorganizarea saloanelor de mic dejun, cu o distanta obligatorie de 1- 1.5 m între mese, la fel între oamenii care aşteaptă la buffet, dacă se va opta pentru varianta aceasta.

O soluție simplă și eficientă ar fi ca micul dejun să fie livrat în pachete sigilate, care să conțină preparate de bază, corect echilibrate în raportul de vitamine și proteine necesare pentru un început de zi plin de energie.

Bulinele sau benzile colorate pentru delimitarea distanţării sociale vor fi necesare pentru siguranța oaspeților.

Probabil că la o masă de 6 persoane vom putea pune doar 4 scaune, iar distanţa între mese va creşte considerabil.

Nu am luat în calcul servirea în regim room service a micului dejun, am considerat că a fost promovată odată cu Starea de Urgenţă.

Putem să ne gândim şi la tacâmurile de unică folosinţă sau la un mic dejun de tip continental cu servirea la masă.

 

E clar că toţi angajaţii vor purta mănuşi şi mască

 

Reorganizarea restaurantelor pentru evenimente private, grupuri organizate sau servire a la carte.

Nu cred că o să mai putem sta multe persoane la o masă. Distanţa dintre mese o să fie mai mare, numărul de persoane maxim dintr-un spaţiu de restaurant se va modifica. Mesele comune pentru socializare nu cred că vor mai exista în viitorul prea apropiat. Teambuilding-ul organizat pentru sudarea echipelor se impune într-o nouă structură de relaționare, o nouă abordare.

 

Tarife adaptate la situaţia de criză

 

Nu putem să credem că o să avem creşterile bugetate anul trecut pentru 2020, nu putem să ne gândim nici măcar la realizări similare cu 2019. E clar că ne aşteptăm cu toţii la scăderea  gradului de ocupare, la un multitasking pentru funcţiile de management, la o scădere a salariilor celor din Top Managemnet,  dar și la o creştere a atribuţiilor acestora.

Cred chiar într-o scădere a personalului angajat, adaptat la noul grad de ocupare preconizat.

Nu cred în teoriile vehiculate pe net că o să fie coadă la angajare unde o să avem posibilități multiple de a face recrutări.

Să nu uitam ca cei buni sunt întotdeauna păstraţi de către investitori!

 

E clar că trebuie să venim cu oferte  speciale, cu tarife personalizate şi adaptate nevoilor fiecărui client.

Parcă am mai trăit cândva aceste momente, da, în  2008-2010.

Eram în conducerea hotelului Ramada Sibiu. Recunosc că nu am suferit din cauza crizei, dimpotrivă am avut în acea perioadă un grad de ocupare şi o cifră de afaceri de invidiat.

Bugetul alocat evenimentului va fi cel care va dicta, iar întrebarea va fi, vreau sau nu să încasez suma respectivă. Iar dacă am spus DA, asta nu înseamnă că voi face rabat la calitate. Aici se greșește de multe ori, se acceptă tarife mici nejustificate, și în afara momentului de oferte, ca apoi să dezechilibreze serviciile într-o eroare de revenire pe profit. Nu voi câştiga un client pe termen lung cu o astfel de abordare.

 

Tehnologia este cea care ne va salva, DA sau NU?

 

Sunt convinsă că DA ne va ajuta mult. E timpul să ne adaptăm noilor tehnologii mai mult ca niciodată.

Check-in online cu telefonul, plăţi în avans, chiar dacă sunt făcute în ziua sosirii când suntem convinşi că ajungem la hotel.

Comenzi de pe telefon pentru room service sau alte facilități ale hotelului.

Program  TV dedicat.

Marketing

Descrierile sunt frumoase, pozele fac cât o mie de cuvinte, dar după pandemie filmuleţele descriptive vor creşte încrederea clientului în  locaţia aleasă.

Cred cu tărie că alegerea locaţiei va fi influenţată de modul de prezentare on line a produselor oferite şi binenteles a modului de pregătire  şi întâmpinare a clientului – curăţenia din cameră, spaţiile comune, bucătărie, mic dejun, Săli conferinţe etc.

Politica tarifară trebuie şi ea adaptată, probabil că se va renunţa la ofertele nonrefundable- sunt oferte care constrâng clientul în momente de Forţă Majoră.  O să apară o flexibilitate crescută pentru politica de anulare.

Pe piaţă nu vor rezista decât aceia care se vor adapta din mers noilor cerinţe şi care sunt  flexibili şi proclient. Investitorul de azi acceptă să nu mai câştige ca anul trecut, înţelege situaţia, însă nu va accepta un cost prea mare.

Investiţiile în turism în timpul Covid-19

 

Am încercat pe cât posibil să încurajez investitorii în turism să nu renunţe la planurile de a construi un hotel, aparthotel sau a unei alte locaţii cu destinaţie turistică.

Ţinând cont că unii au mai mult timp liber, ca urmare a reorganizării sau restrângerii activităţii principale, sunt convinsă că se pot apleca mai mult asupra proiectelor începute.

Planurile, compartimentarea specifică hotelului, verificarea fluxurilor toate se pot face de acasă.

Conceptul pentru design interior se poate finaliza în perioada pandemiei și în postcarantină.

Email-ul, platformele online, ne pot ajuta să lucrăm şi să ne întâlnim cu designeri şi consultanţi folosind biroul de acasă.

Căutarea de furnizori pentru mobilierul fix şi cel independent, materialele textile, echipamentele specifice din camera, sunt activități care se poate face foarte uşor în acest moment. Răspunsurile vin prompt, iar preţurile sunt convenabile.

Avem timp să ne bugetam corect investiţia, avem timp să alegem variantele de gestiune hotelieră şi acces control care se adaptează cel mai bine cerinţelor, doleanţelor şi  categoriei locaţiei.

Avem timp să construim site-ul, şi multe altele.

 

Sub nici o formă COVID 19 nu trebuie să oprească investiţiile, se poate câştiga timp  lucrând de acasă, iar când se vor deschide şantierele vom vedea când ne-a ajutat ,,virusul”.

 

articol de Cerasela Gheorghiu, CEO, Leader Hotel Consulting

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *